God ledelse på 100 dage

I gazellevirksomheden Scanflavour A/S får man som nyansat leder meget opmærksomhed –
man bliver fulgt tæt i de første 100 dage i et særligt forløb, der sikrer, at de første afgørende
måneder bliver værdiskabende for både virksomhed og den nyansatte leder. Månedlige
opfølgningsmøder, coaching og en særlig ’buddy-ordning’ er nogle af ingredienserne, der
sikrer at den nye leder bliver set og anerkendt – og finder sin rette hylde.


Af Malene Skov Dinesen, evalueringskonsulent i NovaBerg

Scanflavour A/S er en producerende virksomhed, der med en stigende eksportandel på få år er
vokset til 70 medarbejdere. Den hurtige udvikling har betydet en række ansættelser af centrale
ledere i virksomheden, og det har været af stor betydning for den fortsatte udvikling, at ledernes
fulde potentiale blev udnyttet bedst og hurtigst muligt.

Derfor har man i Scanflavour valgt at fokusere særligt på de første 100 dage af en ny leders
ansættelse gennem forløbet MatchIntro. Ifølge viceadministrerende direktør i Scanflavour, Hans
Christian Bech Thøgersen, har det haft stor effekt:

”I løbet af de 100 dage hvert MatchIntro har kørt, har vi vundet 3, 6, måske 12 måneders arbejde,
fordi opstarten har været meget mere effektiv på alle planer.”

I Scanflavour er der indtil nu gennemført 12 forløb for ledere på alle niveauer i størstedelen af
organisationen, inklusiv Hans Christian Bech Thøgersens eget forløb.

Tankerne bag
Når en ny central leder bliver ansat, er man som ny leder naturligvis mere ’på’, for man har selv
ligesom virksomheden ofte store forventninger. For at indfri disse forventninger sikrer man i
Scanflavour i løbet af de første 100 dage, at den nye leder kommer igennem samtlige relevante
aspekter omkring det at udøve ledelse i virksomheden. MatchIntro eksperten, der har været
tilknyttet som konsulent i Scanflavour A/S, fortæller:

”MatchIntro-processen starter i god tid før ansættelsen af den nye leder med en række
dybtgående interviews med de vigtigste interessenter i virksomheden, og en formulering af
konsensus omkring ansvar, mål og kandidatkrav, hvilket efter ansættelse bliver den nye leders
referencepunkt.”

Konsulenten fortsætter:

”Efter tiltrædelsen er MatchIntro-konsulenten tilknyttet den nye leder og dennes chef i 100 dage.
Dybtgående diskussioner, netværksudvikling, målopfølgning og mange andre værktøjer sikrer, at
den nye leder er topmotiveret, tryg og får retning og rum til at præstere synlige resultater. De 100
dage afsluttes med en hel dags evaluering, hvor forløbet drøftes med omdrejningspunkt i den nye
leder og chefen og hvor fokus samtidig er fremadrettet. Her foretages også en struktureret og
detaljeret økonomisk værdievaluering af forløbet i forhold til virksomhedens sædvanlige
introduktion.”

Typisk ligger lederens og chefens vurderinger begge på en ekstra bundlinjegevinst mellem 200.000
og 800.000 kr., der enten er vurderet sparet eller tjent ved forløbet indenfor seks måneder efter
tiltrædelsen. Gevinsten skabes primært gennem målrettethed, netværks- og relationsopbygning,
effektivitet og omkostningsbesparelser.

Relationer og målsætninger
En vigtig del af forløbet er at skabe stærke relationer i organisationen. Det har
viceadministrererende direktør, Hans Christian Bech Thøgersen, oplevet:

”Jeg er en meget åben person, og får hurtigt skabt relationer. Men det er ikke alle, der har det
sådan, og så er et lederforløb, der følger lederen tæt på, en rigtig stor gevinst, fordi man får
relationerne tidligt.”

Når man starter som nyansat leder, er man er høj grad ’på’ og det er vigtigt, at man føler sig bakket
op og værdsat. Derfor er det relationelle perspektiv afgørende, da det sikrer, at den nye leder føler
engagement både fra sin chef og kollegaer. Det handler altså om at følge den nye leder tæt med
anerkendelse og respekt som afsæt, og med fokus på at understøtte lederens arbejde og præstationer
i virksomheden bedst muligt.

Igennem de indledende interviews med centrale personer i virksomheden bliver målene for de første
100 dage og 12 måneder formuleret, hvilket den nye leder bruger som referenceramme og
prioriteringsværktøj i den første tid. De tydelige mål giver klarhed for, hvad der forventes, hvilket
skaber et holdepunkt for den nye leder.

Igennem de første 100 dage af ansættelsen, er der månedlige opfølgningsmøder mellem den
nyansatte og den tilknyttede konsulent. Møderne, som både omhandler coaching af udfordringer
samt faglig sparring og vejledning, giver den nye leder muligheden for at positionere sig både
stærkt og troværdigt i resten af organisationen.

Buddies – en særlig relation
Endnu et element af forløbet er ’buddy-ordningen’. Som nyansat får man en ”buddy”, som er en
kulturbærende person i virksomheden, man forpligter sig til at tilbringe tid sammen med. Jørgen
Halskov, produktionsdirektør i Scanflavour A/S, fortæller:

”Buddy-ordningen har gjort, at vi siger ’vi’. Det styrker fornemmelsen for, at vi er sammen om
det her. Og medarbejdere, der bliver sat sammen med én på funktionschefniveau oplever, at de
også har en vigtig andel i virksomheden. Det bygger bro i organisationen.”

Organisatorisk modenhed
Man kommer ikke sovende igennem at skabe en ledelsesmæssig succes på 100 dage. Der skal
arbejdes hårdt, siger deltagerne, og det kræver noget af både organisationen, den nye leder og
dennes chef. Det kræver organisatorisk modenhed og vilje til at se på egne styrker og svagheder,
både som ny leder og som chef. Men når man har det, er der i Scanflavour A/S ingen tvivl om, at
det giver store gevinster både i forhold til organisationen og på bundlinjen. Områder, som typisk
ikke er koordineret i traditionelle introduktionsforløb.

Viceadministrerende direktør Hans Christian Bech Thøgersen understreger afslutningsvist:


”Lederforløbene er et markant short-cut. Vi når meget hurtigere frem til målene.”

Potentialet i at skabe en ledersucces på 100 dage er således stort, og Scanflavour A/S gør fortsat
hvad de kan for at indfri det.

 

Tilbage